Narrow your search

Library

EhB (14)

Odisee (14)

Thomas More Kempen (14)

Thomas More Mechelen (14)

UCLL (14)

VIVES (14)

KU Leuven (11)

ULB (9)

ULiège (9)

VUB (8)

More...

Resource type

book (14)


Language

English (9)

Dutch (5)


Year
From To Submit

2017 (2)

2016 (2)

2015 (1)

2012 (3)

2011 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Pedagogiek in beeld. : Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening.
Authors: ---
ISBN: 9789036806152 9789036806169 903680616X 9036806151 Year: 2016 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek schetst aan de hand van recent onderzoek een actueel beeld van de belangrijkste pedagogische werkvelden: algemene pedagogiek, gezinspedagogiek, orthopedagogiek, leerproblemen en onderwijspedagogiek.De pedagogiek lijkt in de afgelopen tien jaar wel een tussensprint te hebben gemaakt. In deze derde, volledig herziene druk is daarom veel aandacht voor de neurobiologische achtergronden van opvoeding en ontwikkeling (hersenactiviteit, hormoonhuishouding en (epi-)genetica). Daarnaast zijn er nieuwe hoofdstukken over diversiteit in opvoeding en ontwikkeling, zowel in culturele zin alsook in termen van gender. Ten slotte komen nieuwe, digitale media aan bod, die immers een steeds grotere rol spelen in het sociale leven van kinderen en hun opvoeders.Wat hetzelfde is gebleven is de uniforme structuur van de hoofdstukken en de talrijke tekstblokken en illustraties die deze gedegen inleiding in de pedagogiek zo toegankelijk maken voor studenten in het hoger beroepsonderwijs en aan de universiteit.


Book
Behandeling van problematische gehechtheid
Author:
ISBN: 9789036813594 9789036813600 903681359X 9036813603 Year: 2016 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek worden drie methoden beschreven voor de behandeling van gehechtheidsproblemen. Deze methoden zijn ontwikkeld voor kinderen, jongeren en volwassenen. De behandelingen zijn ontwikkeld in de klinische praktijk en hebben daar hun succes bewezen. Het belang van gehechtheid voor de ontwikkeling van het individu maar ook voor de samenleving wordt steeds duidelijker. Een veilige gehechtheid geeft het individu bijvoorbeeld meer kansen op school, in vriendschappen, in werk en in relaties. Het eerste deel van Behandeling van problematische gehechtheid gaat in op de gehechtheidstheorie als onderbouwing van de drie behandelmethoden voor problematische gehechtheid: basistherapie, differentiatietherapie en fasetherapie. Hierbij wordt ook ruim aandacht gegeven aan inzichten uit de neurobiologie met betrekking tot gehechtheid. In het tweede deel worden deze behandelmethoden uitgebreid beschreven en steeds geïllustreerd aan de hand van een casus. Behandeling van problematische gehechtheid is een geheel herziene uitgave van de eerder verschenen boeken van dr. A. Thoomes-Vreugdenhil, Relationeel gestoorde jongeren (Bohn Stafleu van Loghum 1999) én Behandeling van hechtingsproblemen (Bohn Stafleu van Loghum, 2006). In deze nieuwe uitgave zijn beide boeken samengevoegd. Dit boek is bestemd voor psychotherapeuten, psychologen, psychiaters, pedagogen en maatschappelijk werkers, maar is ook uitermate nuttig voor alle andere hulpverleners binnen de gezondheidszorg die met gehechtheidsproblematiek te maken krijgen.


Book
Modified Interaction Guidance (MIG): interventie bij gedesorganiseerde gehechtheid en trauma
Authors: ---
ISBN: 9789036818568 9789036818575 9036818575 Year: 2017 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft behandelaren werkend binnen het veld van Infant Mental Health en trauma inzicht in de videofeedbackmethode Modified Interaction Guidance (MIG). Deze methode voor jonge kinderen (0 – 6 jaar) met gehechtheidsproblematiek en met ouders die een onverwerkt traumatisch verleden hebben, wordt in Nederland steeds vaker toegepast. Dit boek is de eerste Nederlandse vertaling van deze methode. De MIG: Interventie bij gedesorganiseerde gehechtheid streeft twee doelen na: enerzijds het versterken van adequaat, sensitief oudergedrag, en anderzijds het verminderen van het verstoorde affectieve gedrag van de ouders. Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel omvat een theoretische onderbouwing en een protocollaire beschrijving van de methodiek, zodat behandelaars die stap voor stap kunnen uitvoeren. Het tweede deel is een onderbouwing en protocollaire beschrijving van een aantal optionele sessies (de Trauma Focused Videofeedback Interventie) die uitgevoerd kunnen worden na de MIG. Behandelaars krijgen hierin handvatten om met ouders in gesprek te gaan over het effect van hun traumatisch verleden op het ouderschap en manieren om daar beter mee om te gaan. Drs. N.M. van der Boon is klinisch psycholoog en psychotraumatherapeut  en werkzaam op het gebied van psychotrauma en Infant Mental Health. Prof.dr. H.J.A. van Bakel is gz-psycholoog en werkzaam als bijzonder hoogleraar Infant Mental Health bij Tilburg University.  .


Book
Schematherapie en de Gezonde Volwassene : Positieve technieken uit de praktijk
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9036809509 9036809517 9789036809504 9789036809511 Year: 2015 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Therapeuten zijn al twee decennia enthousiast over het werken met Schematherapie. De effectiviteit van Schematherapie is hoog en de positieve resultaten zijn internationaal erkend en bevestigd. In de Schematherapie wordt de Gezonde Volwassene gepositioneerd tegenover de kwetsbare kanten en destructieve kanten van de cliënt.  In dit boek worden vanuit verschillende disciplines interventies beschreven, die specifiek ontwikkeld zijn voor het vergroten en versterken van de Gezonde Volwassene. Deze interventies komen zowel uit de Schematherapie zelf als uit de Positieve Psychologie en Mindfulness. Deze laatste stromingen winnen gestaag aan populariteit en maken gebruik van inspirerende technieken en begrippen als welbevinden en compassie.    De auteurs houden een pleidooi voor een verdere integratie van de Schematherapie en deze nieuwe, krachtgericht werkende stromingen. Hierdoor kan de Schematherapie nog effectiever zijn. De Gezonde Volwassene wordt daarbij- niet als modus maar als mens- een kracht in het omgaan met de complexe uitdagingen van het leven.   Anne-Marie Claassen en Silvia Pol werken beiden reeds jaren met Schematherapie en hebben zich samen met collega's vanuit verschillende disciplines met name gericht op het beschrijven van de praktische toepassingen van positieve technieken in de (groeps-) schematherapie. .


Book
Ouderenmishandeling : ervaringen en interventies
Author:
ISBN: 9789036813693 9036813697 9789036813709 9036813700 Year: 2017 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is nog weinig kennis over ouderenmishandeling. Toch komt het vaak voor. Uit onderzoek blijkt dat een op de twintig ouderen een vorm van ouderenmishandeling ondergaan heeft. Onder ouderenmishandeling wordt elke mishandeling van een oudere (vanaf 65 jaar) verstaan, die door een bekende begaan wordt. Dat kan een familielid zijn, vaak een kind een buurman of buurvrouw, een 'vriend(in)' of kennis en soms ook een hulpverlener. Ouderenmishandeling kan de vorm hebben van fysieke mishandeling, maar ook financiële uitbuiting en psychische mishandeling komen al dan niet in combinatie met elkaar voor. Het betreft vaak ouderen die geen of een klein sociaal netwerk hebben en afhankelijk zijn van zorg. In het eerste deel van het boek worden vijftien schrijnende casussen van ouderenmishandeling beschreven, alsmede de aanpak en de resultaten. In het tweede deel worden mogelijke interventies beschreven en een stappenplan gepresenteerd. Het boek geeft inzicht in de verschillende aspecten van de problematiek en biedt handvatten voor hulpverleners bij het aanpakken van ouderenmishandeling. Deze herdruk is grondig herzien en grotendeels opnieuw geschreven in verband met nieuwe wetgeving en actuele inzichten.Bron : www.bibliotheek.be

Understanding Sleep and Dreaming
Authors: ---
ISBN: 9780306474255 0306474255 9780306479496 0306479494 Year: 2005 Publisher: Boston, MA : Springer US,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Although sleep has been the subject of serious study for several decades, there has not been available an integrated, introductory text for more than ten years. Understanding Sleep and Dreaming fills this need with complete coverage of all aspects of sleep, dreaming, and sleep disorders, and is comprehensible as well as comprehensive. In accessible language, this text reviews the basic physiological mechanisms of sleep and the intertwined psychological ramifications. Most important, it is up-to-date, containing the latest information on the influence of orexin/hypocretin, nocturnal eating syndrome, the local cell theory of sleep, the effects of sleep deprivation, and the advantages of delaying school start times for teenagers. Distilling twenty five years of combined clinical, research, and teaching experience, Dr. Moorcroft has created an excellent text for undergraduates, graduate students, and professionals as well as for the general reader who wants a better understanding of the sleep process and its disorders.


Book
Anxiety and Depression in Children and Adolescents : Assessment, Intervention, and Prevention
Author:
ISBN: 9781461431107 Year: 2012 Publisher: New York, NY : Springer New York : Imprint: Springer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Although generally considered adult disorders, anxiety and depression are widespread among children and adolescents, affecting academic performance, social development, and long-term outcomes. They are also difficult to treat and, especially when they occur in tandem, tend to fly under the diagnostic radar. Anxiety and Depression in Children and Adolescents offers a developmental psychology perspective for understanding and treating these complex disorders as they manifest in young people. Adding the school environment to well-known developmental contexts such as biology, genetics, social structures, and family, this significant volume provides a rich foundation for study and practice by analyzing the progression of pathology and the critical role of emotion regulation in anxiety disorders, depressive disorders, and in combination. Accurate diagnostic techniques, appropriate intervention methods, and empirically sound prevention strategies are given accessible, clinically relevant coverage. Illustrative case examples and an appendix of forms and checklists help make the book especially useful. Featured in the text: Developmental psychopathology of anxiety, anxiety disorders, depression, and mood disorders. Differential diagnosis of the anxiety and depressive disorders. Assessment measures for specific conditions. Age-appropriate interventions for anxiety and depression, including CBT and pharmacotherapy. Multitier school-based intervention and community programs. Building resilience through prevention. Anxiety and Depression in Children and Adolescents is an essential reference for practitioners, researchers, and graduate students in school and clinical child psychology, mental health and school counseling, family therapy, psychiatry, social work, and education.


Book
Intensive One-Session Treatment of Specific Phobias
Authors: --- ---
ISBN: 9781461432531 1461432524 1280786205 9786613696595 1461432537 Year: 2012 Publisher: New York, NY : Springer New York : Imprint: Springer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Whether it’s dogs, spiders, blood, heights or some other fear, specific phobias are one of the most prevalent mental health problems, affecting as many as one in eight people. In recent years, cognitive-behavioral therapy (CBT) has emerged as particularly effective in treating young people and adults with specific phobias. And of these methods, one-session treatment stands out as a long-lasting, cost-effective intervention of choice. Intensive One-Session Treatment of Specific Phobias not only provides a summary of the evidence base, it also serves as a practical reference and training guide. This concise volume examines the phenomenology, epidemiology, and etiology of phobias, laying the groundwork for subsequent discussion of assessment strategies, empirically sound one-session treatment methods, and special topics. In addition, expert contributors address challenges common to exposure therapy, offer age-appropriate guidelines for treating young clients, and describe innovative computer-assisted techniques. Organized to be read individually or in sequence, chapters delve into key areas, including: Evidence-based assessment and treatment of specific phobias in children, adolescents, and adults. One-session treatment theory and practice with children, adolescents, and adults. Handling difficult cases of specific phobias in youth. Interventions for specific phobias in special populations. Training and assessing therapists in one-session treatment. Ethical issues in considering exposure. Intensive One-Session Treatment of Specific Phobias is an essential resource for researchers, clinicians, and graduate students in child, school, clinical, and counseling psychology; social work; and general and special education.


Book
Psychological Approaches to Generalized Anxiety Disorder : A Clinician's Guide to Assessment and Treatment
Author:
ISBN: 9780387768700 0387768696 9780387768694 1441945776 9786611927028 1281927023 038776870X Year: 2008 Publisher: New York, NY : Springer US : Imprint: Springer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

One of the hallmarks of generalized anxiety disorder, along with diffuse pathological worry and somatic complaints, is its resistance to therapy. Of available treatment modalities for GAD, cognitive-behavioral therapy garners the best empirical support in terms of successful long-term results. Psychological Approaches to Generalized Anxiety Disorder offers clinicians a wide variety of CBT strategies to help clients develop core anxiety-reduction skills, presented so that readers can hone their own clinical skills. Concise without skimping on information, this book reviews current theory and research, addresses important diagnostic issues, and provides salient details in these key areas: Assessment procedures and treatment planning. Latest therapy outcome data, including findings on newer therapies. Specific CBT techniques, including cognitive strategies, psychoeducation, anxiety monitoring, relaxation exercises, and more. Dealing with noncompliance, client ambivalence, and other challenges to therapy. Special considerations for treating older adults with GAD. Relapse prevention, transition issues, and ending treatment. Psychological Approaches to Generalized Anxiety Disorder has much information of interest to new and seasoned clinicians, clinical researchers, and academic psychologists. It is also an especially valuable reference for graduate students treating or studying the anxiety spectrum.


Book
Face to Face with Emotions in Health and Social Care
Author:
ISBN: 9781461434023 Year: 2012 Publisher: New York, NY : Springer New York : Imprint: Springer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Among the earliest lessons learned by care providers are those concerning the emotions: understanding those of clients, and not letting one’s own interfere with providing quality care. And since so many clients have been scarred by serious illness or traumatic events, this instruction is not only crucial but must be updated regularly for professionals to stay engaged with clients and avoid burnout   The collective experience of the more than fifty providers, clients, and family members interviewed in Face to Face with Emotions in Health and Social Care reinforces these vital lessons, illustrating the centrality of emotions to the caring professions, the challenges they present in clinical contexts, and their therapeutic potential. Interviewees’ candid discussion of mental illness, child abuse, HIV/AIDS, and other traumas demonstrate the emotional nuances involved in providing intervention, encouragement, and support. And chapters build on recent social theory and research on emotional regulation and social capital to explore key affective issues in the healing professions, such as:   Emotional labor in health and social care. Building a language and a picture of emotions. Gender divisions in emotional labor. Tensions between emotional support and social control in mental health care. Emotions and cultural and religious sensitivity. Managing emotional labor in education and supervision.   The profound lessons found in Face to Face with Emotions in Health and Social Care benefit a wide range of frontline health and mental health providers, including therapists, nurses, and counselors, at all stages of their careers.   From the Reviews…   Face to Face with Emotions in Health and Social Care offers profound insights into the labour  of emotions in nursing and social work.  The positive therapeutic potential of engaging with people's emotions is observed and assessed.  Lessons are drawn from studies in primary care, AIDS/ HIV, children's oncology, mental health, refugee exile, disadvantaged groups and child protection.  The book describes the ways that nurses and social care staff learn to care and engage people's emotions in education and training.      The book is a must read for nurses, social workers, counsellors, therapists, psychologists and frontline staff who have to 'read', manage and help people cope with feelings of trauma, fear, abuse, illness and death.  The book suggests that engaging with the so-called "little things" of people's emotions is the building block of supportive, therapeutic and frontline care. -- Dr. Monica Noronha, University of Kent.

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by